In My Name

"Källor"

Kategori: Allmänt

Sitter och läser om hur farligt det är att röka på och tänkte att jag ska kolla upp dessa källor som är så emot cannabis.
När jag väl hittar rätt artikel på folkhälsomyndigheten och kollar källorna står sidan drugsmart.com som källa.
Jag tittar in på denna sidan och märker att de i sin tur har folkhälsomyndigheten som källa, dock står det inte folkhälsomyndigheten utan det står FHI, vilket är förkortning för folkhälsoinstitutet, vilket är vad folkhälsomyndigheten hette innan de skapade en hemsida tillsammans med SMI.se och går man in på någon av dessa sidor blir man länkad till folkhälsomyndigheten.
 
Så efter att ha suttit här och försökt hitta ordentlig fakta om cannabis i snart två timmar märker jag att många av sidorna länkar till folkhälsomyndigheten och de i sin tur länkar tillbaka till andra sidor som drugsmart eller CAN, som i sin tur naturligvis länkar tillbaka till folkhälsomyndigheten eller till varandra. Det finns såklart fler sidor att kolla upp, som drugnews.nu till exempel. Frågan är bara hur pålitligt det är när de samlar sin kunskap från varandra.
Som två personer utan kunskap i elektronik som ska lära varandra att dra el.
 
Drugnews, när man tittar lite snabbt på den, verkar vara skriven av någon som inte alls tar detta på allvar, sidans stil och utforming verkar mest vara något ihopsatt på en kväll med lite alkohol och alldeles för lite sömn. Men när jag läser lite mer så märks det att här går de verkligen in för sin propaganda. (Jag kallar det propaganda)
De har en uppsjö av källor från flera delar av världen men på något vis känns det som att informationen är samlad för att visa att just de har rätt istället för att visa allt.
 
Här följer ett citat från drugnews om cannabis:
 
"En undersökning av den danske forskaren Mikkel Arendt och hans grupp visar att prognosen efter en cannabisutlöst kortvarig psykos kan vara mycket sämre än man trott. Arendt gjorde en uppföljning av 535 sådana patienter som friskförklarats. Ingen har tidigare gjort en sådan studie. Resultatet: 44,5 procent av de före detta psykossjuka cannabisrökarna fick någon form av schizofreni 4 till 8 år senare. Ytterligare 12,5 procent drabbades av andra psykoser."
Enligt mig betyder detta att folk med psykiska problem inte ska röka gräs, that`s it. Inte att man blir psykiskt sjuk av att använda cannabis men så kan man ju inte skriva på en sida som redan är emot cannabis.
 
Jag blir så trött.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: