In My Name

anarki på riktigt

Kategori: Allmänt

Mina tankar om anarki är inte som andras alltid, anarki enligt mig betyder frihet. Frihet att tänka vad man vill, frihet att göra vad man vill och frihet att hitta sig själv. Alla regler, lagar och förväntningar samhället har på individen gör det svårt att vara sig själv på riktigt.
 
Du kanske skulle vilja säga upp dig från ditt kontorsjobb och istället öppna en kiosk, jobba inom äldrevården eller med barn. Du kanske drömmer om att resa, att lifta genom Europa och leva på ströjobb under tiden. Men det finns inte många som lever ut dessa drömmar och det finns antagligen inte heller så många som ens skulle vilja göra något sådant eftersom de har accepterat förväntingarna personer i deras omgivning har på dem. 
Du ska gå i skola, du ska jobba, skaffa familj, gå i pension och sen ska du dö. Det är livet vi alla känner till och som är standarden vi antas sträva mot.
 
Jag vill inte ha ett sådant liv. Jag vill ha personer jag bryr mig om nära mig och jag vill kunna göra vad jag känner för utan att samma personer ska tycka att jag tänker, väljer eller agerar fel.
 
Mikhail Alexandrovich Bakunin var den första riktiga anarkisten och han sade en gång "The liberty of man consists solely in this, that he obeys the laws of nature because he has himself recognized them as such, and not because they have been imposed upon him externally by any foreign will whatsoever, human or devine, collective or individual."
 
Jag vill gärna se ett samhälle med endast två regler: skada ingen och låt andras skit vara. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: