In My Name

Att komma ifrån

Kategori: Allmänt

Jag har inte skrivit här på länge nu och jag skyller på GTA V, jag har inget liv längre.
 
Att komma ifrån ett sätt att tänka på är inte krångligt, det är bara att sluta tänka så. Intala sig själv att du inte mår dåligt är lättare än folk verkar tro. Man hör och läser hela tiden om folk som säger saker som " Jag kan inte hjälpa att jag tänker så här, det är bara sådan jag är." Men att säga så är att ge upp. Jag har själv sagt precis sådär många gånger, mest i samband med bråk med en flickvän när jag vägrat se saker på ett eller annat sätt. 
Nu har jag märkt att jag hade fel. Jag började fundera på varför mina förhållanden aldrig fungerar och kom fram till att det var för att jag och även de jag var ihop med eller dejtade hade helt olika sätt att se på olika saker.
Nu har jag kommit på att det bästa sättet att se till att dessa dispyter inte uppkommer är att helt enkelt inte bry sig när din respektive gör något du tycker är idiotiskt, det hjälper ändå inte.
Istället borde man se folk som de individer de är, med alla sina egenskaper och skumma handlingar och tankegångar.
 
Jag har börjat försöka låta folk göra som de vill nu med tänken att "om det var min dotter som ville göra så här, vad skulle jag säga då?" För när jag var yngre så sa jag till mig själv att jag skulle minsann låta min unge göra vad han eller hon vill och så får ungen själv se och lära sig vad som är acceptabelt och inte. Vad som gör dem glada och ledsna istället för att stå som en väktare och säga att du inte kan göra si och så för då händer det här.
Jag gör numera likadant med alla jag känner. Frågar någon mig om råd säger jag helt enkelt att jag inte vet och att de får göra vad de känner för. Skiter det sig så lär de sig.
 
Men att hela tiden tro att sättet du tänker på är det enda för dig är helt fel, det går alltid att bli bättre precis som det alltid går att bli sämre. 
Till exempel så anser jag att en person som enligt andra och kanske även sig själv dricker för mycket helt enkelt kan dricka mindre. Hur svårt är det egentligen att se till att inte bli så full att du inte kommer ihåg gårdagen? Nu kanske ni tänker "ja men du dricker ju som en alkis själv." och ja, det gör jag säkert enligt vissa. Skillnaden är att jag kan, om jag skulle vilja, se till att inte bli full genom att inte dricka så mycket men nu är det inte så jag gillar att dricka. Jag vill bli full som ett ägg när jag väl dricker och jag har inte planer på att sluta med det. Jag får också väldigt sällan minnesluckor och jag kan alltid ta mig själv hem. Men att säga att vissa personer inte kan dricka för att de tappar kontrollen tycker jag är löjligt.
Folk är löjliga och jag blir förbannad på er hela tiden.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: